Schiffsbauerin

Anna Lange (1785 -1867), Schiffsbauerin

Anna Lange war in einem typischen Bremer Wirtschaftszweig erfolgreich unternehmerisch tätig und begründete damit den Ruf der Hansestadt als traditionsreichem Werftenstandort mit.
Anna Raschen stammte aus einer Schiffsbauerfamilie in St.Magnus. Ihre kaufmännischen Kenntnisse und ihre Klugheit kamen ihrem Mann Johann Lange zweifelsfrei zugute. 1817 lief das erste deutsche Dampf-Passagierschiff, die "Weser" vom Stapel. Das Unternehmen, zu dem auch eine Trankocherei und eine Dampfmühle gehörten, beschäftigte bis zu 600 Arbeiter, und war damit eine der größten Bremer Werften.
Nach dem Tod ihres Mannes 1844 führte Anna Lange den Schiffsbaubetrieb weiter, doch auf Grund der Rechtslage ging ihr Name in der neuen Bezeichnung "Werft Johann Lange Witwe Erben" unter. Gewohnt, mit Auftraggebern zu verhandeln, die Bücher zu führen und mit den Arbeitern umzugehen, liefen unter ihrer Regie 70 Schiffe vom Stapel. Anna Langes resolute und selbstbewusste Art brachte ihr den Ruf ein, der einzige Mann in Vegesack zu sein.
1893 wurde die Lange'sche Werft in die Aktiengesellschaft "Bremer Vulkan" umgewandelt.

Anna Lange (1785 -1867), shipbuilder

Anna Lange was an entrepreneur in a typical Bremen business branch, and contributed greatly to the establishment of the Hansa City's reputation as the home of a long-standing shipbuilding tradition.
Anna Lange nee Raschen came from a family of shipbuilders in the Bremen community of St. Magnus. She is certain to have contributed much in the way of business know-how and shrewdness to the shipbuilding company of her husband, Johann Lange. It was this company which built the first German passenger steamer, the WESER, launched in 1817. Employing as many as 600 labourers, the firm also comprised a fish oil cookery and a steam-powered mill, making it one of Bremen's largest shipyards.
Following her husband's death in 1844, Anna Lange carried on the shipbuilding business. Due to the legal circumstances, however, her name did not appear in the company's new designation: Werft Johann Lange Witwe Erben (Shipyard Johann Lange Widow Heirs). Accustomed as she was to negotiating with clients, keeping the books and dealing with the workers, she was a successful businesswoman who led her company in the building of seventy ships. Her resolute and self-confident manner earned her the reputation of being "the only man in Vegesack." In 1893, the Lange Shipyard was converted into the stock corporation Bremer Vulkan.